Tietoa oppimateriaalimarkkinasta

Tälle sivulle on koottuna keskeisimpiä faktatietoja oppimateriaaleihin liittyen sekä Suomen Kustannusyhdistyksen näkemyksiä oppimateriaalimarkkinasta ja sen toimivuuden edellytyksistä.

  1. Oppimateriaali on pieni osa koulutuksen menoista
  2. Oppimateriaalien hankintamalli korostaa opettajan valinnanvapautta
  3. Laadukasta oppimateriaalia on tarjolla niin painettuna kuin digitaalisena
  4. Laadukkaan oppimateriaalin tekeminen vaatii paljon aikaa ja resursseja

Suomen Kustannusyhdistyksen näkemys
Jokaisella opiskelijalla on oikeus hyvään oppimateriaaliin


Suomen menestyksen kulmakivi on tasa-arvoisesti ja laadukkaasti koulutettu kansa. Jokaisella opiskelijalla tulee olla oikeus hyvään oppimateriaaliin. Laadukas materiaali on ensiarvoisen tärkeää opiskelijoiden ja opettajien työn kannalta sekä tärkeä yhdenvertaisuuden tae.

Tutustu myös näihin:

1. Oppimateriaali on pieni osa koulutuksen menoista

  • Toisen asteen koulutuksen kokonaiskustannukset olivat 3026 miljoonaa euroa vuonna 2022.
  • Suomen Kustannusyhdistyksen arvion mukaan toisen asteen oppimateriaalimenot olivat noin 52 miljoonaa euroa vuonna 2022.
  • Arvio on viitteellinen, ja perustuu Suomen Kustannusyhdistyksen oppimateriaalitilastoon sekä Opetushallituksen tilastoihin.
  • Luku on vastaavaa luokkaa myös peruskoulun osalta.

Suomen Kustannusyhdistyksen näkemys:
Oppilaiden ja opettajien työvälineisiin on varattava riittävät resurssit – oppimateriaaleista ei kannata säästää

Kuntien taloustilanne on haastava ja valtiolta tuleva korvaus toisen asteen kustannuksiin ei välttämättä riitä korvaamaan kuntien kustannuksia. On kuitenkin tärkeää, että oppimateriaalin laadusta ei tämän vuoksi tingitä, vaan taataan asianmukainen oppimateriaali kaikille opiskelijoille.

Oppimateriaalit muodostavat kokonaiskustannuksista vain pienen osan – niistä pihistämällä ei synny merkittäviä säästöjä. Sen sijaan laadukas oppimateriaali vapauttaa opettajien resursseja varsinaiseen opetustyöhön.

2. Oppimateriaalien hankintamalli korostaa opettajan valinnanvapautta

  • Kunta kilpailuttaa oppimateriaalin välittäjät. Näillä on valikoimissaan kaikkien kustantajien materiaalit. Voittanut välittäjä toimittaa materiaalit kyseisen kunnan kouluihin.
  • Rehtorit ja opettajat valitsevat kustantajien valikoimasta ne materiaalit, jotka tukevat parhaiten koulun ja opettajien pedagogisia tavoitteita.
Kaavio: Oppimateriaalin hankintamalli. Kunta kilpailuttaa välittäjät, opettajat valitsevat materiaalit ja rehtori hyväksyy valinnan budjetin pohjalta.

Suomen Kustannusyhdistyksen näkemys:
Hankintamalli palvelee koulun tarpeita

Oppimateriaalin hankintamalli on hiottu palvelemaan koulujen vuodenkiertoa, ja tilauskanavat ovat valmiina. Opettajat valitsevat käyttöönsä parhaiten soveltuvat oppimateriaalit. Oppimateriaalikustantajat puolestaan kilpailevat opettajien valinnoista kustantamiensa oppimateriaalien laadulla ja hinnalla. Markkinamekanismi pitää oppimateriaalien laadun korkeana ja hinnan matalana.

3. Laadukasta oppimateriaalia on tarjolla niin painettuna kuin digitaalisena

  • Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on kasvanut nopeasti erityisesti lukiossa.
  • Vuonna 2023 myydyistä lukion oppimateriaaleista 85 % oli digitaalisia, koko toisen asteen oppimateriaalista 81 %. Peruskoulun oppimateriaalista digitaalista oli 15 %.
  • Kustantajien digitaaliset oppimateriaalit täyttävät esimerkiksi tekijänoikeuksiin, tietoturvaan ja saavutettavuuteen liittyvät vaatimukset ja linkittyvät koulujen tietojärjestelmiin.
  • Lähde: Suomen Kustannusyhdistyksen vuositilasto

Suomen Kustannusyhdistyksen näkemys:
Digitaalinen ja painettu materiaali elävät rinnakkain – opettajalla paras asiantuntemus

Digitaalisessa muodossa oleva oppimateriaali ei tarkoita vain teksti- ja tehtäväkirjan sähköversiota, vaan monipuolista kokonaisuutta, joka saattaa sisältää liikkuvaa kuvaa, ääntä sekä pelillisiä elementtejä. Materiaali mukautuu opiskelijan etenemisen mukaan ja tukee oppimista.

Painetussa ja digitaalisessa oppimateriaalissa on molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Opettajalla on paras asiantuntemus siitä, millainen materiaali sopii hänen työtapaansa ja oppilasryhmän tarpeisiin.

4. Laadukkaan oppimateriaalin tekeminen vaatii paljon aikaa ja resursseja

  • Suurin osa oppimateriaalin tuotantokustannuksista syntyy sisällön tuottamisesta ja sen ajan tasalla pitämisestä.
  • Yhden oppikirjan valmistusprosessi kestää tyypillisesti noin 1,5 vuotta.
  • Kustantajien työryhmissä työskentelee sivutoimisesti yli 3 000 ammattitaitoista ja asiantuntevaa opettajaa saaden työstään palkkion.
  • Laadukas oppimateriaali sisältää monipuolista sisältöä: tekstejä, tehtäviä, kuvitusta ja videoita, opettajan oppaita jne.
Kaavio: Laadukkaan oppimateriaalin valmistus ideasta opiskeluun kestää jopa kaksi vuotta.

Suomen Kustannusyhdistyksen näkemys:
Laadukas oppimateriaali antaa opettajan keskittyä opetukseen

Kilpailu Suomen oppimateriaalimarkkinassa on tiukkaa, ja suomalaiset kustantajat tarjoavat laadukkaita vaihtoehtoja opetuksen järjestäjille.

Oppimateriaalikustantajat saavat Opetushallitukselta tietoa tulevista opetussuunnitelmista ja pyrkivät parhaansa mukaan toteuttamaan niiden tavoitteet. Tämän takia kustantajilla on valmius julkaista uudet oppimateriaalinsa aina opetussuunnitelmien vaihtuessa. Kaupalliset kustantajat sitoutuvat myös ylläpitämään materiaalin laatua vuosiksi eteenpäin sekä huolehtivat tekijänoikeuksista sekä digitaalisiin oppimateriaaleihin liittyvistä alustoista.

Laadukas, ammattimaisesti kustannettu oppimateriaali takaa, että opettajat voivat keskittyä perustyöhönsä – opettamiseen.