Kirjakilta

Kirjakilta on kirja-alan yhdessäolojärjestö. Se kokoaa eri tahoilla kirjan hyväksi työskenteleviä yhteen keskustelemaan vapaamuotoisesti alan asioista ja pitämään hauskaa.

Kilta järjestää vuosittain ainakin kolme tapahtumaa:

• Tammilounaan, jossa julkistetaan viime vuoden luvut ja kuullaan ajankohtaisia esityksiä.
  • Rapujuhlat, joissa otetaan ilo irti meren herkuista laulujen raikuessa
  • Möötin, joka on ikiaikainen hauska seremonia illallisen kera Korkian raadin pukeutuessa peruukkeihin ja viittoihin.

Tämän lisäksi kilta saattaa järjestää muun muassa ekskursioita ja (K)iltakaljoja.

Tällä hetkellä jäseniä on runsaat 300. Kiltaa johtaa korkea raati, jonka puheenjohtajaa kutsutaan oltermanniksi. Oltermannin vetovuoro kestää kaksi kautta, ja tapana on ollut, että oltermanni on vuoroin kaupan ja vuoroin kustantamon edustaja. Vuonna 2023 oltermannina toimii Minna Kokka Suomalaisesta Kirjakaupasta (minna.kokka@suomalainen.com).

Kirjakillan jäsenyyttä on oikeutettu hakemaan vastuullista työtä kirja-alalla tekevä 25 vuotta täyttänyt henkilö. Hän tarvitsee jäsenhakemukseen kahden kiltalaisen suosituksen. Hakemuksen voi lähettää kirjakillan oltermannille, minna.kokka@suomalainen.com.

Jäsenmaksut

• Mestarit, Kisällit ja Oppipojat 37 €
  • Kiltaporvarit 17 €
  • Kirjaporvarit ovat vapautettuja jäsenmaksusta