Suomen Kustannusyhdistys on mukana Medialiiton ja sen jäsenjärjestöjen yhteisessä ilmastotyössä.
Media- ja graafinen ala selvittivät toimintansa kasvihuonepäästöjä ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Kasvihuonepäästöjen laskelmat on päivitetty vuonna 2025. Samalla laadittiin luontotiekartta, joka tarttuu luontokadon pysäyttämiseen.
Tuoreiden laskelmien mukaan kasvihuonekaasupäästöjä on onnistuttu vähentämään ansiokkaasti. Vuoden 2024 loppuun mennessä kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet 23 prosenttia, mikä vastaa keskimäärin viiden prosentin vuosittaista vähennystä. Vähennyksiä on saavutettu muun muassa parantamalla tuotannon resurssitehokkuutta sekä laatimalla vastuullisen hankinnan ohjeet ja kriteerit.
Ilmastotyön rinnalla media-ala tarttuu myös luontokadon pysäyttämiseen. Alan luontotiekartta tukee tavoitetta pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä ja kääntää kehitys sen jälkeen elpymisuralle.
Tiekartan tavoitteena on, että kaikki alan yritykset tunnistavat luontovaikutuksensa vuoteen 2027 mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä luonnon monimuotoisuutta vahvistavat toimet ovat osa koko alan arkea. Media-alan ja graafisen teollisuuden suurimmat luontovaikutukset liittyvät ilmastonmuutokseen. Hiilineutraaliuden eteen tehty työ on siis keskeistä myös luontokadon pysäyttämisessä.
Lisäksi alalla on merkittäviä vaikutuksia maan ja merten käyttöön, luonnonvarojen käyttöön sekä saasteisiin. Tiekartassa suunnitellut toimet tähtäävät näiden luontovaikutusten hillitsemiseen. Monet kestävät ratkaisut, kuten päästövähennykset, vastuulliset hankinnat ja kiertotalousratkaisut, palvelevat samanaikaisesti sekä ilmastonmuutoksen hillintää että luonnon monimuotoisuuden turvaamista. Luontotyön edistymistä seurataan jäsenkyselyillä.
Luontotiekartan laadintaan osallistuivat Medialiitto ja sen jäsenjärjestöt Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto. Työn on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö. Yhteistyökumppanina toimi One Planet Oy.