Strategia

Arvot

Yhdistyksen arvot ovat sananvapaus, sivistys ja oppiminen

Yhdistyksen tehtävä

Suomen Kustannusyhdistys on yhteiskunnallisesti vaikutusvaltainen toimija, joka edistää lukemista ja luo edellytykset kirjallisuuden ja oppimateriaalien kustantamisen menestykselle.

Strategiset painopisteet

SKY:n tehtävä on tukea jäseniään

  • Vaikuttamalla lainsäädäntöön ja poliittiseen päätöksentekoon
  • Seuraamalla, hankkimalla ja jakamalla alalle olennaista tietoa
  • Tukemalla jäseniään toimimaan vastuullisesti yhteiskunnan ja kulttuurin kannalta välttämättömässä tehtävässään
  • Tarjoamalla alalla tarvittavaa koulutusta
  • Tukemalla kirjojen ja oppimateriaalien kestävien arvoketjujen kehittymistä

Yhdistyksen strategisten painopisteiden valintaan ovat vaikuttaneet neljä keskeistä ympäristötekijää:

  1. Luku- ja ostotottumusten sekä oppimisympäristöjen muuttuminen
  2. Tekijänoikeuden ja datan omistajuuskysymysten nouseminen keskiöön teknisen kehityksen ja digitalisoitumisen myötä.
  3. Kestävän kehityksen ja vastuullisuusen tuleminen keskeiseksi osaksi liiketoimintaan
  4. Tietoon, sivistykseen ja demokratiaan kohdistuva globaali haastaminen

Vuonna 1858 perustettu Suomen Kustannusyhdistys on Suomen vanhin elinkeinoelämän etujärjestö. SKY on suomalaisten kirjan- ja oppimateriaalikustantajien yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö.
Sillä on jäsenenä 100 kustantamoa. Näiden yritysten osuus kirjamarkkinoista on noin 80 %.