Uutiset

Agendalla 11.2.2025

Kirjankustannusalalla valmistaudutaan julkaisemaan saavutettavia sähkökirjoja

Kirjankustannusalalla on jo muutaman vuoden ajan valmistauduttu tekemään sähkökirjoja täysin uudella tavalla. Ensi kesäkuussa kuluttajille tarjottavien sähkökirjojen tulee olla saavutettavia lainsäädännössä tarkemmin määriteltävillä tavoilla. Tämä merkitsee suurta muutosta, koska tällä hetkellä kaupallisilla markkinoilla ei ole saavutettavia sähkökirjoja.

Tiedotteet 30.1.2025

Kaunokirjallisuuden sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden myynti kasvoi niukasti – jo joka neljäs kirjakaupoista myydyistä teoksista on ulkomainen 

Kirjakauppaliitto ja Suomen Kustannusyhdistys julkistivat ennakkotilastot vuoden 2024 yleisen kirjallisuuden kirjamyynnistä. Kustantajien euromääräinen myynti kasvoi 0,6 % ja kuluttajamyynti kirjakaupoissa pysyi viime vuoden tasolla.

Tiedotteet 24.1.2025

Oppimisen puolesta: Laadukkaat oppimateriaalit ovat kunnalle kustannustehokas sijoitus tulevaisuuteen

Lasten ja nuorten heikkenevät oppimistulokset on aika ottaa vakavasti. Suomen menestyksen, yhteiskunnallisen vakauden ja vapauden kulmakivi on laadukas ja tasa-arvoinen mahdollisuus koulutukseen – oikeus oppimiseen.

Tiedotteet 20.1.2025

Kirjankansista levyksi – uusi innovaatio kirjojen kierrättämisessä

LAB-ammattikorkeakoulun ja kirja-alan yhteistyö on tuottanut huomattavan edistysaskeleen painettujen kirjojen kiertotalouden kehittämisessä. Vuoden 2024 alussa käynnistetty "Kirjankannet levyksi" -hanke on saavuttanut merkittäviä tuloksia kehittäessään uudenlaisia levytuotteita, jotka hyödyntävät elinkaarensa päähän tulleiden kirjojen kansimateriaalia.

Tiedotteet 24.10.2024

Somevaikuttajat esikuvina: Lukuboost-kampanja haastaa nuoret lukemaan vartin päivässä

Helsingin Kirjamessuilta käynnistyvä Lukuboost-kampanja kannustaa nuoria varaamaan vartin päivässä lukemiseen. Haasteella halutaan innostaa nuoria löytämään lukemisen ilo, nostaa esiin lukemisen hyötyjä sekä tuoda esiin nuorten lukusuosituksia uudella tavalla. Valtakunnallisen ja kaksikielisen kampanjan keulakuvina toimivat tunnetut somevaikuttajat, joista moni itsekin tarttuu lukemiseen aivan uutena tapana. Lukuboostin takana on kymmeniä yrityksiä ja organisaatioita, jotka tuovat mukaan oman asiantuntemuksensa ja mahdollistavat monikanavaisen toteutuksen. Suomen Kustannusyhdistys on mukana toteuttamassa kampanjaa.