Suomen Kustannusyhdistys: Tekoälyä käytetään opetuksessa eri tavoin, riskitasot huomioitava sääntelyssä

Kannanotot 28.5.2025

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta annetun lain muuttamiseksi.

Esityksessä yleissivistävä ja ammatillinen koulutus lasketaan oletusarvoisesti suurriskisten tekoälyjärjestelmien joukkoon ja niitä koskevien tiukennettujen velvoitteiden piiriin. Perusteena on, ettei henkilöiden opiskelullista tai ammatillista menestystä tulisi arvioida tekoälyn varassa.

Suomen Kustannusyhdistys toteaa lausunnossaan, että hallituksen esityksen perusteluissa olisi hyvä nimenomaisesti tuoda esiin eri tekoälyn käyttötapoihin liittyvät riskitasojen erot koulutuksen kentällä.

Yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa hyödynnetään oppimateriaaleissa enenevässä määrin tekoälyä parantamaan oppimiskokemusta ja oppimistuloksia. Ne ovat arjen työkaluja, jotka ohjaavat oppijaa antamalla esimerkiksi välitöntä palautetta tehdystä tehtävästä tai personoimalla tehtäviä siten, että oppilas saa oikein kohdistettuja, sopivan vaikeustason tehtäviä, joita hän tarvitsee sujuvaan oppimiseen. Nämä oppimisen työkalut valitsee opettaja, niitä käytetään hänen valvonnassaan ja opettaja itse vastaa lopullisesta arvioinnista. 

Tämäntyyppistä tekoälyn käyttöä ei tule pitää suurriskisenä tekoälyjärjestelmänä, sillä edellytyksellä että siitä saatua dataa ei käytetä kiellettyihin tarkoituksiin kuten valintaperusteena jatkokoulutukseen. Olisi suurta julkisen ja yksityisen sektorin resurssien hukkaamista, mikäli tekoälyä hyödyntävät oppimateriaalit olisivat rekisteröinti-, ilmoitus- ja valvontavelvoitteiden alaisia ainoastaan siitä syystä, että niitä käytetään koulutuksen kentällä. 

Lausuntomme kokonaisuudessaan lausuntopalvelussa